lørdag den 17. september 2011

Humle...






Altså jeg er sådan lidt ambivalent med at invitere humlen indenfor i vores have, men efter flere overvejelser plantede jeg alligevel en enkelt sidste år... Den er så enormt smuk, især når den sidst på sommeren begynder at levere sine fine frugter... Til gengæld er den også virkeligt aggressiv i sin vækst og smyger sig om alt den kan komme i nærheden af... Den er fx. rigtigt go´at sætte op af et vildt levende hegn, men om vinteren visner den desværre helt ned..

Vi har sat vores humle op af vores kombinerede brænde- og cykelskur, her var det meningen at den skulle dække et lille hul over til naboen.. Hullet er opstået mellem vores kæmpestore kristtjørn og skuret... Der står også en stor New Dawn rose op af skuret, og sæsonen igennem gør jeg alt for at lede den udenom rosen...

Jeg har blandt andet sømmet flere snore fra bund til top på skuret, og opad de snore klatrer humlen så først på sommeren for så at blive ledt ind igennem toppen af brændeskuret... Og det er på det tidspunkt jeg plejer at give humlen lov til at leve sit eget liv... Den overtager rosen, som også er næsten afblomstret, og istedet kan vi glæde os over de mange mange flotte og frisk grønne humlefrugter...

Her sidst på sæsonen danner rosen og humlen nærmest et halvt lille loft sammen....

8 kommentarer:

Signe sagde ...

Den er rigtig smuk, humlen, men jeg kæmper en ulige kamp for at begrænse den i min have. Den dukker op alle stede og tager kvælertag på alt den kommer i nærheden af, så det er efterhånden ikke så mange varme følelser, jeg har tilbage for den - desværre :-(

bare WUNDERBAR sagde ...

Hej SIgne..

Faktisk så er det min mand, som elsker det han kalder den vilde have.. Og det betyder for ham næsten at alt må komme og gro, jo mere jo bedre... :) Jeg har prøvet at opdrage lidt på ham og forklare ham, at man er nødt til at prioritere, og at der altså er visse planter som æder alt andet.. men humlen fik han altså lov at smugle ind.. Synes egentligt jeg har fået den styret nogenlunde.. Håber ikke den på et tidspunkt for alvor griber om sig.. :)

Pia sagde ...

Humlefrugter er noget så fine :)men som du selv påpeger også meget agresiv, dog kan man få den sat så det nærmest kun er naboerne der får glæde af de fine frugter, hahaha. Jeg har sat en op af et gran hegn, der må det brede sig som det vil, men hegnet står til øst så frugterne er mest talrige på den anden side af grantræerne. Jeg er sikker på naboen synes den er fin, hahahahah, men det var jo ikke meningen. Lige der sku' jeg nok ha' tænkt lidt over det med solen, hahahahah

Landbohaven sagde ...

Vi har Humle op af vores indhegning til hønsegården. Jeg skal holde den i ave, for ellers overtager den også alle planterne foran hønsegården.

bare WUNDERBAR sagde ...

Pia-
Ja når den nu står der, så kan man jo ligeså godt få glæde af den, og så er det da ærgerligt hvis frugterne vender den "forkerte" vej.. :)
Synes faktisk planten er rigtigt flot, man skal bare være meget meget over den, hvis man først har inviteret den indenfor.. :)

Landbohaven-
Ja præcist, man er nødt til nærmest at holde dagligt øje med den i den mest aggressive vækst periode.. :) Men hvis den står et sted hvor den gerne må få lov at være, så synes jeg at den er noget så fin.. :)

Unknown sagde ...

Den er rigtig fin, får den også efterårsfarver, for så ville den jo være fantastisk herhjemme, jeg har masser af steder hvor den gerne må leve det vilde liv.

Thyra sagde ...

Måske kunne I starte et mikrobryggeri! ´)
Jeg kan så godt li' humle, selv om den vokser så voldsomt!! Desværre har jeg ikke selv have mere, så jeg følger bare lidt med i havelivet udefra.
Venlig hilsen
Grethe

bare WUNDERBAR sagde ...

Ævle bævle-
Den er ikke sådan for alvor smuk om efteråret, frugterne bliver langsomt brune og bladene gør egentligt det samme, men har du steder den gerne må vokse vildt, så tror jeg nu at du vil nyde den alligvel.. :)

Grethe-
Man skal altid finde det positive i alt, også i humlen! ;) Og mikrobryggeri, det var måske alligvel ikke den værste ide, omend jeg nok har lidt jeg skal have læst op på.. :)
Kan slet ikke forestille mig hvordan det må være at undvære en have, når man først har prøvet hvad det vil sige at have en.. :)
Tak for din kommentar.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...